Forbedring av elektrisk fremdrift for sightseeing
INNLEDNING
For å oppnå utslippsfri skipsfart kreves det mer enn bare å bytte ut fossilt drivstoff med elektrisitet - det kreves smarte, energieffektive løsninger.
For hurtiggående passasjerskip er det avgjørende å optimalisere effektiviteten, ettersom hver kilowatt som spares, betyr større rekkevidde, kortere ladetid og reduserte driftskostnader.
Som en av verdens første og raskeste helelektriske sightseeingkatamaraner representerer MS Rygerelektra et viktig skritt fremover innen bærekraftig maritim turisme. Fartøyet drives av Rødne Fjord Cruise, Norges største familieeide hurtigbåtrederi, og tilbyr en utslippsfri reise gjennom Lysefjorden - hjemstedet til den verdensberømte Preikestolen. I vintersesongen kan turister fra hele verden glede seg over en daglig rundtur. I høysesongen om sommeren går MS Rygerelektra to daglige rundturer.
Skipet er designet og bygget av Brødrene Aa i 2020, og har et lettvektsskrog i karbonfiber for å maksimere energieffektiviteten og samtidig sikre optimal ytelse under varierende passasjerbelastning og driftsforhold. For å øke energieffektiviteten ytterligere og støtte fartøyets driftsprofil er MS Rygerelektra utstyrt med Servogears Ecoflow Propulsor™ - et propellsystem med regulerbar stigning (CPP) som er utviklet for å redusere energitap og forbedre fartøyets manøvreringsegenskaper.
%20Propulsion%20Systems%20from%20Servogear.jpg?width=1000&height=782&name=Controllable%20Pitch%20Propellers%20(CPP)%20Propulsion%20Systems%20from%20Servogear.jpg)
MAKSIMERER EFFEKTIVITETEN VED HELELEKTRISK DRIFT
I motsetning til konvensjonelle dieseldrevne sightseeingfartøyer, der drivstoffet kan fylles på etter behov, er batterielektriske fartøyer avhengige av et begrenset energilager om bord og tilgang til ladeinfrastruktur. Dette gjør energieffektivitet avgjørende for hele driftsprofilen.
For MS Rygerelektra var det avgjørende å velge riktig fremdriftssystem for å oppnå optimal rekkevidde og ytelse på den 45 nautiske mil lange rundturen til Pulpit Rock. Et mer energieffektivt fremdriftssystem reduserer størrelsen på batteripakken som trengs, noe som fører til et lettere fartøy, lavere energiforbruk og lengre rekkevidde.
Som sightseeingfartøy opererer MS Rygerelektra i varierende hastigheter og under varierende belastningsforhold. I løpet av et typisk cruise må fartøyet navigere i ulike hastighetssoner på opptil 20 knop, inkludert langsomme manøvrer i nærheten av naturskjønne steder, moderat marsjfart og effektive transitthastigheter.

SERVOGEARS ECOFLOW-PROPULSORTM
For å løse disse utfordringene valgte Rødne Fjord Cruise Servogears Ecoflow PropulsorTM - et fullt integrert fremdriftssystem som fungerer i alle driftssituasjoner.
Systemet er utviklet spesielt for høyhastighetsfartøy og skreddersydd i henhold til hvert enkelt fartøys krav og unike driftsprofil, og sikrer minimalt energitap og optimal håndtering.

SERVOGEARS ECOFLOW-PROPULSORTM
Effektror
Lær mer om effektroret vårt
Propellblader med stigning
Oppdag effektiviteten til våre propellblader med stigning
Propelltunneler
Lær mer om våre avanserte propelltunneler
HVERT SYSTEM INKLUDERER:
- Propelltunnel: Unik design som sikrer optimal propellytelse.
- Effekt ror: Asymmetrisk hydrofoil-design som gir minimal luftmotstand og genererer skyvekraft forover.
- Propell med regulerbar stigning: Optimaliserer lastfordelingen og fremdriftseffektiviteten i alle hastigheter.
- Akselbraketter: Strømlinjeformet design for å minimere luftmotstanden ved høy hastighet.
- Girkasse: Kompakt design med allsidige konfigurasjoner og innebygd servosystem for pitchkontroll.
Servogears leveranse til MS Rygerelektra omfattet design og levering av to Ecoflow-propulser.
PRINSIPPOPPSETT

MS RYGERELEKTRA
- Verft / Design: Brødrene Aa
- Skrogdesign: Paradis Nautica
- Lengde og bredde: 42 m / 10,3 m
- Materiale: Karbon Karbonkompositt - Motor: 2 x Ramme 375 kW
- Batterikapasitet: 2,1 MWh
EN SMIDIGERE OG MER BÆREKRAFTIG SIGHTSEEING
Kombinasjonen av lettvektskonstruksjon i karbonfiber, helelektrisk drift og et optimalisert fremdriftssystem gir håndfaste fordeler:
- Lavere energiforbruk: Fartøyet drives mer effektivt, noe som reduserer ladefrekvensen og forlenger rekkevidden.
- Redusert miljømessig fotavtrykk: Ingen CO₂-utslipp sikrer samsvar med nåværende og fremtidige myndighetskrav for turistfartøyer som opererer i norske fjorder.
- Lavere vedlikeholdsbehov: Det elektriske systemet og den optimaliserte fremdriften reduserer slitasjen betydelig sammenlignet med konvensjonelle motorer.
- Roligere og jevnere passasjeropplevelse: Mindre støy og vibrasjoner og null eksosutslipp gir bedre komfort om bord - noe som gir en bedre sightseeingopplevelse.
Se hele casestudien om det hybrid/elektriske sightseeingfartøyet for mer innsikt i driften

HENSYN TIL INFRASTRUKTUR OG LADING
MS Rygerelektra har bevist at det er mulig å drive helelektrisk sightseeing, men det viser også hvor viktig det er med en robust ladeinfrastruktur.
I begynnelsen var fartøyet helt avhengig av langsom lading, og det tok 7-8 timer å lade batteriet helt opp. Dette var en utfordring i høysesongen, når fartøyet har to daglige rundturer. Uten mulighet til å lade batteriet helt opp mellom seilasene, måtte operatøren basere seg på en kombinasjon av lading fra land og rekkeviddeforlengere for å sikre nok energi til den andre turen.
Et etterlengtet løft i ladeinfrastrukturen kom våren 2025, da en hurtigladeløsning med høy kapasitet ble installert i Stavanger. Med dette på plass forventer operatøren at MS Rygerelektra kan gjennomføre to helelektriske rundturer per dag. Denne situasjonen understreker imidlertid en bredere utfordring for maritim elektrifisering: Selv om fartøysteknologien er klar, må havnene investere i høykapasitetslading for å støtte sømløs nullutslippsdrift.
Utover infrastrukturen var en annen utfordring i overgangen til elektrisk drift å overvinne "rekkeviddeangsten" blant mannskapet - en uro som mange som er tidlig ute med å ta i bruk elbiler, kan kjenne seg igjen i. Med erfaring ble denne angsten overvunnet i løpet av det første året, og mannskapet er nå helt komfortable med å operere et batteridrevet fartøy. På denne måten har Rødne Fjord Cruises overgang til helelektrisk drift ikke bare forbedret miljøprestasjonene, men også styrket selskapets interne ekspertise innen nullutslippsteknologi, og kunnskapen fra MS Rygerelektra har blitt svært verdifull for operatørens anbudsprosesser på hurtigbåtruter som krever eller oppfordrer til lav- og nullutslippsfartøy.
"Servogear har vært en verdsatt partner for Rødne i 50 år. De har levert overlegen fremdriftseffektivitet til flere av fartøyene våre gjennom årene, og fortsatte å gjøre det da vi gikk over til helelektrisk drift med MS Rygerelektra.
Servogears Ecoflow Propulsor™-system var en hjørnestein for dette fartøyet, og sørget for optimal effektivitet under varierende hastigheter og lastforhold. Systemets ytelse hjelper oss med å maksimere rekkevidden og minimere ladetiden, slik at vi kan tilby en mer bærekraftig, stillegående og sømløs fjordopplevelse for passasjerene våre."
"Å levere fremdriftsløsninger som forbedrer energieffektiviteten, er kjernen i det vi gjør. Det er utrolig givende å se MS Rygerelektra operere med vårt fremdriftssystem.
Ecoflow PropulsorTM har gjort en allerede grønn løsning enda grønnere - og vi er stolte av å bidra til suksessen med nullutslippsteknologi for fartøy." Foto: Morten Åkre Foto: David_Gonzalez Foto:
KONKLUSJON
MS Rygerelektra er et godt eksempel på at utslippsfri høyhastighetstransport av passasjerer ikke bare er mulig, men også operativ i dag.
Suksessen understreker hvor viktig optimalisert fremdrift er for å gjøre elektriske fartøyer levedyktige i kommersiell skala.
Med hvert nye fartøy fortsetter effektivitetsforbedringene å drive den maritime industrien fremover.
Etter hvert som infrastrukturen tar igjen fartøysteknologien, vil løsninger som Ecoflow Propulsor™ spille en avgjørende rolle i utformingen av fremtidens bærekraftige passasjertransport.

Ta kontakt med oss
Vil du lære mer om løsningene våre eller diskutere hvordan vi kan støtte ditt neste prosjekt? Vårt team av eksperter står klare til å svare på spørsmålene dine og utforske mulighetene sammen med deg.- La oss snakke om dine behov
- Del ideene dine med oss
- Begynn å bygge en bærekraftig og pålitelig fremtid i dag
Utforsk flere ressurser

%20Propulsion%20Systems%20from%20Servogear.jpg?width=300&name=Controllable%20Pitch%20Propellers%20(CPP)%20Propulsion%20Systems%20from%20Servogear.jpg)
